Het weekend & de vijfde werkdag - Reisverslag uit Beregovoye, Oekraïne van Lydia Hartog - WaarBenJij.nu Het weekend & de vijfde werkdag - Reisverslag uit Beregovoye, Oekraïne van Lydia Hartog - WaarBenJij.nu

Het weekend & de vijfde werkdag

Door: lydiaindeoekraine

Blijf op de hoogte en volg Lydia

28 Juli 2014 | Oekraïne, Beregovoye

De tijd vliegt, inmiddels zijn we alweer een week in Vinogradiv. Afgelopen zaterdag zijn we met het straatkinderen-team en ziekenhuis-team een dagje weg geweest. Het begon als een enorm zonnige dag; allereerst kwamen de teams bij ons koffie/thee/limonade drinken en vervolgens zijn we met een busje en een auto gaan rijden naar een rietendorpje, dit houdt in dat er heel veel winkeltjes waren die rieten spulletjes verkochten. We hebben in dit dorpje rondgelopen en een aantal spulletjes gekocht. Vervolgens reden we een heel eind door de bergen, waar we zo nu en dan bij een leuk plekje stopten. Na een aantal uur gereden te hebben begon het opeens erg hard te regenen en te onweren, hierdoor konden we niet volgens de planning gaan picknicken, maar uiteindelijk hebben we toch ergens onder een afdakje kunnen eten. Daarna zijn we weer verder gereden richting een waterval, een prachtig plekje (inmiddels was het weer droog)! We sloten de dag af met een etentje in Mukachavo, waar we een flinke maaltijd hadden voor zo'n 2,50 per persoon. Uiteindelijk hebben we deze dag zo'n vijf uur in de auto gezeten en erg veel gezien van Oekraïne.

Zondag zijn we 's ochtends naar de Hongaarse Gereformeerde kerk gegaan, deze dienst was zonder tollk, dus helaas hebben we er niets van kunnen volgen. 's Middags hebben we nog een rondje gelopen in de buurt en 's avonds zijn we de kerk gegaan in Mukachavo bij een zigeunerkamp, hier was wel een Engelse tolk aanwezig. Om een kleine indruk te geven van deze dienst, hier een korte beschrijving:
De dienst begon met een aantal liederen zingen, kinderen opdragen en vervolgens ging de dominee preken uit Kolossenzen 2:6&7. Je hoeft niet rijk te zijn om God te leren kennen. Met betrekking tot de zigeuners is dit een hele mooie bemoediging; juist in de eenvoudigheid/armoedigheid waarin ze leven kan de relatie met God vele malen sterker zijn en worden.
(Het zigeunerkamp waar deze dienst plaats vond is velen malen armer dan de zigeuners die in Vinogradiv wonen, echte armoede!)

Vandaag mochten we dan eindelijk weer naar de baby's in het ziekenhuis. De baby's herkennen ons inmiddels heel goed, en het is geweldig om te zien hoe blij de kindjes reageren als ze ons zien, dat doet echt goed. Je ziet de kindjes enorme stappen maken in de ontwikkeling; zo had Joshua (*verzonnen naam) de eerste dagen een 'stalen'-gezicht, inmiddels heeft hij heel veel gezichtsuitdrukkingen ontwikkeld. Ook ontwikkelen veel kindjes zich in de speelbox; zo lag Lucas (*verzonnen naam) eerst alleen maar op z'n rugje gerust een uur te kijken zonder iets doen, inmiddels kruipt en rolt hij de box door.
Door te zingen, lachen, spelen, kroelen, knuffelen, praten met de baby 's krijgen ze de liefde en de aandacht die ze nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen.
Vandaag kwam er ook nog een zigeuner-moeder langs met een baby zonder kleertjes aan. Ze vroeg aan ons of we kleertjes voor het kleine mannetje hadden. Ik heb een zak met kleertjes ingepakt en nog een speelbal erbij gestopt; moeder en kind zagen er enorm dankbaar. Een aantal minuten later kwam de moeder nog even langs om te laten zien dat ze de kleertjes had aangetrokken bij haar zoontje; en een tijdje later zag ik het jongetje samen met zijn moeder spelen met de bal.

Om 15:00 zat onze werkdag erop voor vandaag. Vanuit het ziekenhuis wilde we direct door naar de supermarkt (zo'n 20 min. lopen). Echter wisten we de weg niet meer precies en raakten we een beetje verdwaald, tja dat hoort er ook bij, toch? Uiteindelijk hebben we zo'n 1,5 uur gelopen (terwijl het zo'n 30 graden was)...

Dit waren weer wat belevenissen & mooie en bijzondere momenten, in het kort beschreven...

Een lieve groet, pryvitannya!

• 28 Juli 2014 - 22:09

Elis:

Hey lieverd!

Leuk om weer wat te horen :) Mooi om te lezen hoe die kindjes zich ineens gaan ontwikkelen, als ze maar liefde en aandacht krijgen! En ook hoe blij die mensen zijn met iets kleins.
    God zij met je!

Kusje! <3

• 28 Juli 2014 - 22:35

Paula De Waard:

Lieve Lydia en de rest,

Fijn te lezen dat je weer goede, fijne en gezellige dagen achter de rug hebt. Ook lekker ontspanning gehad, mooie natuur gezien, uiteraard gewinkeld! en kerkdiensten bijgewoond, allemaal heel bijzonder en fijn om mee te maken.
    Lief hoor, als je dat zo leest van die baby's en peuters, heel mooi werk! Lydia, veel liefs van ons!

• 28 Juli 2014 - 23:00

Ome Henk:

Dag Lydia,

Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben, geniet er van doe goed je best en passen jullie goed op.

Gr., ome Henk en tante jenneke

• 29 Juli 2014 - 08:34

T.marianne:

Hoi Lydia, ik kan me wel indenken dat jij het daar goed naar je zin hebt ! de armoede is wel harde werkelijkheid maar je mag er enorm veel geven en blije gezichtjes zien !
    Het is hier vakantie, deze dagen best veel regen, er gebeurt veel in de wereld om ons heen. We hebben overal bewaring nodig, en ieder plekje op de wereld kent zijn eigen zorgen. Het is mooi om te lezen dat je daar in het ziekenhuis je je krachten mag geven, werkse weer vandaag !

• 29 Juli 2014 - 11:59

Ma:

Ha meıden.

Wat een fantastısch mooı en uıtgebreıd verslag. Zo zıjn we weer helemaal op de hoogte.
    Genıet maar veel van "jullıe" kındjes. Ik kan nıet zo uıtgebreıd zıjn. typ dıt op mıjn mobıel.
    Groetjes van pa en ma uıt een zonnıg Cyprus.

• 29 Juli 2014 - 18:26

Dinet:

Hoi Lydia en Wendy, leuk jullie gesproken en gezien te hebben gisteren. Fijn dat het zo goed gaat, en dat jullie een lekker ontspannen weekend hebben gehad. Daarna weer naar de kindertjes toe om ze op te vrolijken.

Groetjes Kees, Dinet, Mariet, Ries en Martine.